Followers

Tuesday, May 27, 2014

Hati, Dedaun Rapuh Di Luh Mahfuz

Bulat.
Itu pusingan hidup.
Adakalanya kita senyum, adakalanya kita menitiskan air mata.
Adakalanya kita ada peneman, adakalanya kita bersendirian.

Kadang kala, sedang sendirian, aku termangu.
Terlintas,
"Layakkah aku?"

Mungkin tidak.
Mungkin terlalu banyak nista.
Mungkin terlalu tebal debu.
Mungkin terlalu kotor jasad aku.

Mana mungkin aku mengimpikan puteri lindungan.
Mana mungkin aku mendambakan si pari-pari.

Tidak mengapalah.
Allah Maha Pemilik Cinta.
Dia yang memiliki segalanya.

Teguhlah hati.
Sabarlah jiwa.

Ni semua balasan aku.
Ni semua ketentuan aku.
Aku rela.
Aku redha.
Dan aku terima.

Namun aku lega.
Sekurang-kurangnya aku dah meluahkan apa aku rasa.
Manalah tau kan.
3 kali.
Genap 3 kali aku melarikan diri dari kematian.
Manalah tau, kali seterusnya Maut tak melepaskan aku.

Kita hidup, sependek mana kita solat.
Kejap je.
Saat aku dilahirkan, ayah mengazankan aku.
Saat aku mati, aku disolatkan.
Hanya antara azan dan solat.
Itulah pendeknya hayatku.
Pendek sangat, Ya Allah.

Ye.
Aku ingin memiliki teman hidup.
Sedangkan Adam meminta untuk adanya Hawa.
Tapi, aku minta maaf, Ya Allah.
Mungkin, aku tak layak.
Malah, aku tau, aku tak layak pun menyentuh pintu syurgaMu.

Ya Allah.
Sabarkan aku ye.
Tabahkan aku ye.
Dan kirimkan salam sayangku, titipkan rindu aku pada dia.
Bahagiakan dia.
Seperti mana adanya dia, aku bahagia.
Amin Ya Allah.


No comments:

Post a Comment