Followers

Monday, February 10, 2014

Deruman Merdu Dan Bayang Hitam

Dah dekat nak masuk 1 bulan.
Aku ditimpa kemalangan.
Kakiku patah.
Tulang ini patah.
Tulang itu retak.
Who cares.

Apa yang paling aku rasai.
Kehilangan.

Dari kecil, aku selalu memandang superbikes.
Aku suka lihat derumannya.
Kelajuannya.
Kelincahannya.
Punyalah aku suka, sampai aku rasakan jijik melihat mat rempit 2 strokes memekak di tengah malam dengan kelajuan yang tah setakat mana.

Alhamdulillah, aku dikurniakan kerja.
Dapatku beli idamanku.
Tak ada perancangan.
Tak ada pemilihan.
Aku pilih dia ikut naluri sesaat aku.
Black.
Itu nama yang aku petik untuknya, seperti mana semua benda milikku yang aku sayang.

Kami berdua dah puas pusing sana pusing sini.

Meranduk hujan lebat di Kuala Pilah.

Menghitamkan diri dengan terik mentari di Batu Ferringghi.



Mencari Puteri Gunung Ledang di Sagil.

Melayan angin laut lepas penat bekerja seharian suntuk.

Jadi gila sama2.

Raikan perjalanan separuh pusingan bumi sama2.

Ride sampai ke Cameron Highland sama2.

 Ride sampai ke Genting Highland sama2.

 Ride sampai ke Ledang ke Muar sama2.

 Kami dah lalui semuanya.

Ada orang kata.
"Apa best naik moto. Penat. Panas. Hujan kau basah. Semua terdedah."

Mana mungkin mereka paham.
Keseronokan.
Adrenalin.
Kepuasan.
Kepenatan.
Semua tu takde dengan memandu kereta apa sekali pun.

Setiap liku dan lengkuk jalan.
Setiap curam dan licinnya permukaan.
Setiap naik dan turunnya tar.
Semua tu berikan keterujaan yang tiada taranya.

Di dalam helmet, aku bernyanyi bila aku bergembira.
Di dalam helmet, aku bertaranum bila aku merinduiNya.
Di dalam helmet, aku bertempik bila aku sedang memarahi sesuatu.
Di dalam helmet, aku menitiskan air mata bila aku bersedih.
Takde yang nampak.
Takde yang tau.
Cuma aku, dan Black.
Sambil setiap meter jalanraya kami susuri dengan laju.

Demi Tuhan.
Aku rindu kau, Black.
Kau tiada taranya.
Cinta pertama aku.
Kenderaan pertama aku.
Dan kesayangan pertama aku.

Kau akan sentiasa dalam memori.
Aku sayang kau.
Maafkan aku.


Bila aku dah bersedia nanti, 
Dah aku naik pangkat lagi, 
Dah aku stabilkan hidupku dengan lebih teguh lagi, aku akan cari sesuatu yang lain untuk isi kekosongan kau.
Tapi kau takkan ada penggantinya.
Seperti cinta pertama seorang manusia.

Ni sewaktu aku menziarahinya di impound yard, IPD Trafik Melaka Tengah. Aku perlu membawanya ke bengkel. Inshaa Allah. Walaupun aku tau dah total lost. Chassis dah bengkok. Engine dah pecah. Sangat2 teruk keadaannya. Luluh hati ni tengok.

Rest in peace, sayang.
Terima kasih.
Untuk semuanya.
Satu persatu benda yang aku sayang tinggalkan aku.
Sekarang aku tak punya sesiapa lagi.
Tak punya apa lagi.





Thanks for everything, buddy.
I miss you.


Love,
Sun Ihsan

No comments:

Post a Comment